Monday, 31 December 2012

Gelombang Kedua Banjir

Dalam keghairahan menyambut tahun baru 2013 dan keghairahan anak-anak untuk kembali ke sekolah. Hujan yang tanpa henti sehari semalam telah menyebabkan banjir untuk kali kedua bagi tahun ini. Kalau gelombang pertama banjir merupakan banjir yang terburuk sepanjang 12 tahun adakah gelombang banjir kali kedua ini lebih teruk lagi. 

Banjir yang berlaku 12 tahun dulu iaitu pada tahun 2000 telah menyebabkan ramai penduduk-penduduk di Kampung La Besut terpaksa berpindah dan ada rumah yang dihanyutkan. Gelombang banjir pertama tahun 2012 telah menyebabkan kerosakan teruk kepada rumah penduduk di Kampung Padang Bual Besut. 

Gelombang pertama banjir ini dikatakan berpunca dari Empangan Paya Beda yang dalam pembinaan tidak dapat menampung kapasiti air yang meningkat dengan cepat. Kini seminggu berlalu gelombang kedua mula menyusul.



Keadaan jalanraya yang ditenggelami air di Kampung La, Hulu Besut

Monday, 24 December 2012

Dah Banjir Dah

"Awalnya abah balik kija" Tanya anakku yang berusia lima tahun sebaik sahaja melihat aku balik.

"Tak, Abah sangkut banjir kat kg. Jerebun" terang ku padanya.

"Kalau gitu tengah hari nanti boleh pergi main air" Aku sudah dapat menangkap maksud kata-kata anak yang dia hendak pergi melihat keadaan air di Ampangan Jajar, Gong Duek.

"Jadi ke banjir tahun ni, abah" tanya anakku lagi..

"Jadi lah tu.. haaa.." kataku berseloroh...

Tengahari hari tu kami semua ke Ampangan Jajar Besut untuk melihat paras air sungai

Saturday, 8 December 2012

Mengepek

HARI Sabtu cuti hujung minggu tidak kemana-mana. Paling tidak pagi-pagi capai basikal seround dua keliling kampung, bakar kalori sedikit biar badan berpeluh. Lepak kat rumah, pagi-pagi lagi dengar anak bergaduh. Lepas itu ibunya campur tangan mengepek pada setiap anak. Kadang-kadang dari pagi sampai petang kerjanya mengepek sahaja. Tidak nampak tanda-tanda dia penat kerana asyik mengepek.

Kadang rasa terbakar juga telinga ini seperti diri aku juga yang dingepeknya. Yang akhirnya aku anggap sahaja sebagai satu alunan irama. Sunyi pula kalau rumah tiada suara anak-anak bergaduh dan akhirnya suara mengepek itu bergema.

Friday, 7 December 2012

Kena Tambah Lagi


SEMALAM aku membawa pulang satu unit komputer, menjadikan rumahku sekarang memiliki 2 unit PC, satu unit laptop dan 2 unit  notebook. Kesemua dua unit PC ini dipenuhi dengan permainan. Rasa-rasanya masih belum mencukupi.


Anak-anak masih lagi berebut untuk bermain yang akhirnya menjadi perbalahan kecil. Yang itu nak main yang ini nak main, kadang-kadang menyebabkan aku atau ibunya terpaksa campur tangan. Nampak gayanya aku kena tambah satu lagi

Thursday, 6 December 2012

Rise of Nation


PERMAINAN strategi ni aku memang suka main terutama bila aku mempunyai masa lapang yang panjang. Almaklum sahajalah masa permainannya yang panjang. Bermula dari zaman dahulu hingga ke zaman informasi. 


Monday, 31 December 2012

Gelombang Kedua Banjir

Dalam keghairahan menyambut tahun baru 2013 dan keghairahan anak-anak untuk kembali ke sekolah. Hujan yang tanpa henti sehari semalam telah menyebabkan banjir untuk kali kedua bagi tahun ini. Kalau gelombang pertama banjir merupakan banjir yang terburuk sepanjang 12 tahun adakah gelombang banjir kali kedua ini lebih teruk lagi. 

Banjir yang berlaku 12 tahun dulu iaitu pada tahun 2000 telah menyebabkan ramai penduduk-penduduk di Kampung La Besut terpaksa berpindah dan ada rumah yang dihanyutkan. Gelombang banjir pertama tahun 2012 telah menyebabkan kerosakan teruk kepada rumah penduduk di Kampung Padang Bual Besut. 

Gelombang pertama banjir ini dikatakan berpunca dari Empangan Paya Beda yang dalam pembinaan tidak dapat menampung kapasiti air yang meningkat dengan cepat. Kini seminggu berlalu gelombang kedua mula menyusul.



Keadaan jalanraya yang ditenggelami air di Kampung La, Hulu Besut

Monday, 24 December 2012

Dah Banjir Dah

"Awalnya abah balik kija" Tanya anakku yang berusia lima tahun sebaik sahaja melihat aku balik.

"Tak, Abah sangkut banjir kat kg. Jerebun" terang ku padanya.

"Kalau gitu tengah hari nanti boleh pergi main air" Aku sudah dapat menangkap maksud kata-kata anak yang dia hendak pergi melihat keadaan air di Ampangan Jajar, Gong Duek.

"Jadi ke banjir tahun ni, abah" tanya anakku lagi..

"Jadi lah tu.. haaa.." kataku berseloroh...

Tengahari hari tu kami semua ke Ampangan Jajar Besut untuk melihat paras air sungai

Saturday, 8 December 2012

Mengepek

HARI Sabtu cuti hujung minggu tidak kemana-mana. Paling tidak pagi-pagi capai basikal seround dua keliling kampung, bakar kalori sedikit biar badan berpeluh. Lepak kat rumah, pagi-pagi lagi dengar anak bergaduh. Lepas itu ibunya campur tangan mengepek pada setiap anak. Kadang-kadang dari pagi sampai petang kerjanya mengepek sahaja. Tidak nampak tanda-tanda dia penat kerana asyik mengepek.

Kadang rasa terbakar juga telinga ini seperti diri aku juga yang dingepeknya. Yang akhirnya aku anggap sahaja sebagai satu alunan irama. Sunyi pula kalau rumah tiada suara anak-anak bergaduh dan akhirnya suara mengepek itu bergema.

Friday, 7 December 2012

Kena Tambah Lagi


SEMALAM aku membawa pulang satu unit komputer, menjadikan rumahku sekarang memiliki 2 unit PC, satu unit laptop dan 2 unit  notebook. Kesemua dua unit PC ini dipenuhi dengan permainan. Rasa-rasanya masih belum mencukupi.


Anak-anak masih lagi berebut untuk bermain yang akhirnya menjadi perbalahan kecil. Yang itu nak main yang ini nak main, kadang-kadang menyebabkan aku atau ibunya terpaksa campur tangan. Nampak gayanya aku kena tambah satu lagi

Thursday, 6 December 2012

Rise of Nation


PERMAINAN strategi ni aku memang suka main terutama bila aku mempunyai masa lapang yang panjang. Almaklum sahajalah masa permainannya yang panjang. Bermula dari zaman dahulu hingga ke zaman informasi.