Monday, 5 March 2012

Pelik yer..

Cerita yang berlaku kelmarin/semalam bukannya menarik sangat sekadar untuk dipaparkan bersama sebagai renungan. Kisahnya berlaku bila adik saya yang bongsu bermotosikal hendak keluar dari rumah menuju ke jalan utama, sesampai diselekoh di tepi alor yang sebenarnya tidak berapa jauh dari rumah lebih kurang 50 meter dia ternampak seekor anak monyet sebesar labu lengan dan berekor panjang sedang bermain dengan dua ekor biawak. Terkejut dengan kehadiran adik saya ketiga-tiga binatang ini terus lari ke arah alor. Saya yang berkebetulan bermotor hendak keluar terlihat adik saya tertinjau-tinjau ke arah alor dan diseberang alor pula terdapat sebuah rumah usang yang telah lama ditinggalkan. Tertarik dengan gelagat adik, saya berhenti motor dan bertanya apa yang dilihat olehnya. Setelah mendengar cerita dari adik secara spontanya terpacul dari mulut saya mana ada benda macam tu dan tak pernah terpandang oleh saya selama ini. Sebenarnya jalan ini merupakan jalan utama bagi kami untuk keluar ke jalan besar. 

Semalam saya bermimpi telah didatangi monyet tersebut dan menyatakan bahawa namanya Iskandar Zaharum dan merupakan penjaga rumah itu yang telah ditinggalkan oleh tuannya. Dia tidak tahu kemana lagi hendak pergi sekiranya rumah itu roboh. Rumah itu sebenarnya dimiliki oleh seorang yang asalnya dikatakan berketurunan raja.... pelik... kenapa saya sampai terbawa-bawa dalam mimpi atau sekadar mengigau sahaja.

Satu lagi yang pelik tapi menarik bagi saya, sudah hampir seminggu bila tiba waktu hampir maghrib rumah saya dikunjungi seekor anak burung berkemungkinan dari spesis kelicap/jerijit sebesar jari kelingking anak saya yang berumur 5 tahun. Pohon Jeliti yang sedang berbunga lebat  didepan rumah menjadi kegemaran burung ini untuk menghisap madu. Malangnya saya tidak dapat mengambil gambar burung tersebut kerana pergerakan yang terlalu laju walaupun burung ini hanya semeter jaraknya dari saya....

Gambar sekadar hiasan 


No comments:

Monday, 5 March 2012

Pelik yer..

Cerita yang berlaku kelmarin/semalam bukannya menarik sangat sekadar untuk dipaparkan bersama sebagai renungan. Kisahnya berlaku bila adik saya yang bongsu bermotosikal hendak keluar dari rumah menuju ke jalan utama, sesampai diselekoh di tepi alor yang sebenarnya tidak berapa jauh dari rumah lebih kurang 50 meter dia ternampak seekor anak monyet sebesar labu lengan dan berekor panjang sedang bermain dengan dua ekor biawak. Terkejut dengan kehadiran adik saya ketiga-tiga binatang ini terus lari ke arah alor. Saya yang berkebetulan bermotor hendak keluar terlihat adik saya tertinjau-tinjau ke arah alor dan diseberang alor pula terdapat sebuah rumah usang yang telah lama ditinggalkan. Tertarik dengan gelagat adik, saya berhenti motor dan bertanya apa yang dilihat olehnya. Setelah mendengar cerita dari adik secara spontanya terpacul dari mulut saya mana ada benda macam tu dan tak pernah terpandang oleh saya selama ini. Sebenarnya jalan ini merupakan jalan utama bagi kami untuk keluar ke jalan besar. 

Semalam saya bermimpi telah didatangi monyet tersebut dan menyatakan bahawa namanya Iskandar Zaharum dan merupakan penjaga rumah itu yang telah ditinggalkan oleh tuannya. Dia tidak tahu kemana lagi hendak pergi sekiranya rumah itu roboh. Rumah itu sebenarnya dimiliki oleh seorang yang asalnya dikatakan berketurunan raja.... pelik... kenapa saya sampai terbawa-bawa dalam mimpi atau sekadar mengigau sahaja.

Satu lagi yang pelik tapi menarik bagi saya, sudah hampir seminggu bila tiba waktu hampir maghrib rumah saya dikunjungi seekor anak burung berkemungkinan dari spesis kelicap/jerijit sebesar jari kelingking anak saya yang berumur 5 tahun. Pohon Jeliti yang sedang berbunga lebat  didepan rumah menjadi kegemaran burung ini untuk menghisap madu. Malangnya saya tidak dapat mengambil gambar burung tersebut kerana pergerakan yang terlalu laju walaupun burung ini hanya semeter jaraknya dari saya....

Gambar sekadar hiasan 


No comments: